Foldertips

Ga je aan de slag met je folder? Dan hebben wij enkele tips die je kunt toepassen bij de opmaak van je folder. Op basis van jarenlange ervaring met zeer verschillende klantcases hebben wij deze tips samengesteld. We helpen je graag jouw klanten te activeren met een aantrekkelijke en effectieve folder.

  1. Zorg dat u als afzender direct zichtbaar bent
    Plaats de folder in je eigen huisstijl en vermeld contact/responsmogelijkheden duidelijk op elke pagina. Trek de lijn die je zet qua opmaak in je folder, door op jouw website.
     
  2. Kies het papiersoort en het formaat zorgvuldig uit
    Een A3 naar A4 gevouwen folder wordt door de consument als actiegericht beschouwd. Een A4 of A5 is informatief en straalt meer kwaliteit uit.
     
  3. Een goede eerste indruk is van belang
    De eerste indruk bepaalt op welke stapel jouw folder komt: lezen, voor mijn partner of weggooien. Plaats daarom één aantrekkelijke eyecatcher op de voorzijde die de aandacht trekt.
     
  4. Kies voor een verhouding van 75% beeld en minder dan 25% tekst
    Kopteksten, lijstjes (opsommingen) en kaders lezen prettig.
     
  5. Kies beelden van mensen waar jouw doelgroep zich mee kan identificeren
    Gebruik modellen en zet hierbij een sfeer neer die past bij je doelgroep en bijvoorbeeld het seizoen.
     
  6. Laat belangrijke content opvallen door designelementen
    Werk met kleuren, vormen of een gezicht dat naar een product kijkt. Daar waar het gezicht naar kijkt, gaat ook de blik van de lezer naar toe.
     
  7. Benadruk het voordeel voor de klant
    De consument is geïnteresseerd in de oplossing die jij biedt (bijvoorbeeld een schoon huis) en niet in alle specificaties van je product.
     
  8. Bij producten met een hoger aankooprisico vindt er vaak overleg plaats
    Draag in dit geval ook argumenten aan voor partner, kind en huisgenoot.
     
  9. Reken het voordeel uit
    Plaats geen moeilijke berekeningen in je folder. Geef concreet aan hoeveel euro korting je geeft in plaats van 30% korting.
     
  10. Vermeld je USP’s
    Vermeld je USP’s helder en duidelijk op je folder. Bijv. goede service, beste prijs/kwaliteit etc. Details zijn in een folder minder van belang (met uitzondering van de telecom branche).
     
  11. Creëer urgentie
    Communiceer duidelijk in je folder tot wanneer de aanbiedingen geldig zijn.
     
  12. Vertel iets over het bedrijf achter het product
    Bij high involvement producten speelt in het aankoopproces het bedrijf achter het product een belangrijke rol. Vermeld referenties (inclusief foto).
     
  13. Maak een low involvement product/dienst interessant
    Bij low involvement producten kun je door middel van een interessante aanbieding (bijv. cadeau) ervoor zorgen dat je product extra aantrekkelijk wordt.
     
  14. Inzet van landingspages
    Houd rekening met landingspages die speciaal zijn ingericht voor acties. Wanneer je de url www.website.nl/actie in uw folder communiceert, onthoudt de consument alleen het woord ‘Website’. Dit woord wordt in Google ingetypt waardoor je respons mist via de landingspage.
     
  15. De achterzijde is net zo belangrijk als de voorzijde
    Consumenten bladeren regelmatig van achter naar voren door het Spotta folderpakket.
     
  16. De consument leest uw folder in een Z
    Houd hiermee rekening in de opmaak van je folder.
     
  17. Succes ontstaat door samenhang van media en middelen
    Een cross mediale campagne zorgt voor een hogere respons dan single mediale campagne.
     
  18. Maak gebruik van toverwoorden
    Toverwoorden doen het altijd goed in een folder. Bijv. Op=Op, 3 halen, 2 betalen, etc.


Actiematige woorden voor opmaak folder