Foldertips

Gaat u aan de slag met uw folder? Dan hebben wij enkele tips die u kunt toepassen bij de opmaak van uw folder. Op basis van jarenlange ervaring met zeer verschillende klantcases hebben wij deze tips samengesteld. We helpen u graag uw klanten te activeren met een aantrekkelijke en effectieve folder.

  1. Zorg dat u als afzender direct zichtbaar bent
    Plaats de folder in uw huisstijl en vermeld contact/responsmogelijkheden duidelijk op elke pagina. Trek de lijn die u zet qua opmaak in uw folder door op uw website.
     
  2. Kies het papiersoort en het formaat zorgvuldig uit
    Een A3 naar A4 gevouwen folder wordt door de consument als actiegericht beschouwd. Een A4 of A5 is informatief en straalt meer kwaliteit uit.
     
  3. Een goede eerste indruk is van belang
    De eerste indruk bepaalt op welke stapel uw folder komt: lezen/voor mijn partner/weggooien. Plaats daarom één aantrekkelijke eyecatcher op de voorzijde die de aandacht trekt.
     
  4. Kies voor een verhouding van 75% beeld en minder dan 25% tekst
    Kopteksten, lijstjes (opsommingen) en kaders lezen prettig.
     
  5. Kies beelden van mensen waar uw doelgroep zich mee kan identificeren
    Gebruik modellen en zet hierbij een sfeer neer die past bij uw doelgroep en bijvoorbeeld het seizoen.
     
  6. Laat belangrijke content opvallen door designelementen
    Werk met kleuren, vormen of een gezicht dat naar een product kijkt. Daar waar het gezicht naar kijkt, gaat ook de blik van de lezer naar toe.
     
  7. Benadruk het voordeel voor de klant
    De consument is geïnteresseerd in de oplossing die u biedt (bijvoorbeeld een schoon huis) en niet in alle specificaties van uw product.
     
  8. Bij producten met een hoger aankooprisico vindt er vaak overleg plaats
    Draag in dit geval ook argumenten aan voor partner, kind en huisgenoot.
     
  9. Reken het voordeel uit
    Plaats geen moeilijke berekeningen in uw folder. Geef concreet aan hoeveel euro korting u geeft in plaats van 30% korting.
     
  10. Vermeld uw USP’s
    Vermeld uw USP’s helder en duidelijk op uw folder. Bijv. goede service, beste prijs/kwaliteit etc. Details zijn in een folder minder van belang (met uitzondering van de telecom branche).
     
  11. Creëer urgentie
    Communiceer duidelijk in uw folder tot wanneer de aanbiedingen geldig zijn.
     
  12. Vertel iets over het bedrijf achter het product
    Bij high involvement producten speelt in het aankoopproces het bedrijf achter het product een belangrijke rol. Vermeld referenties (inclusief foto).
     
  13. Maak een low involvement product/dienst interessant
    Bij low involvement producten kunt u door middel van een interessante aanbieding (bijv. cadeau) ervoor zorgen dat uw product extra aantrekkelijk wordt.
     
  14. Inzet van landingspages
    Houd rekening met landingspages die speciaal zijn ingericht voor acties. Wanneer u de url www.website.nl/actie in uw folder communiceert, onthoudt de consument alleen het woord ‘Website’. Dit woord wordt in Google ingetypt waardoor u respons mist via de landingspage.
     
  15. De achterzijde is net zo belangrijk als de voorzijde
    Consumenten bladeren regelmatig van achter naar voren door het Spotta folderpakket.
     
  16. De consument leest uw folder in een Z
    Houd hiermee rekening in de opmaak van uw folder.
     
  17. Succes ontstaat door samenhang van media en middelen
    Een cross mediale campagne zorgt voor een hogere respons dan single mediale campagne.
     
  18. Maak gebruik van toverwoorden
    Toverwoorden doen het altijd goed in een folder. Bijv. Op=Op, 3 halen, 2 betalen, etc.