Arcis koopt PostNL-dochter Spotta

  • 06-feb-2020

Den Haag, 6 februari 2020 – Beheermaatschappij Arcis BV en PostNL hebben
vandaag bekendgemaakt dat er een koopovereenkomst is getekend voor de
overname van PostNL-dochter Spotta door Arcis, een consortium dat bestaat
uit 3 partijen met ruime ervaring in de printwereld: Beheermaatschappij Em. de
Jong, Print Nerds (Print.com) en Shatho Beheer. De transactie, waarvan geen
financiële details bekend zijn gemaakt, wordt naar verwachting voor eind
februari 2020 afgerond.

Meer focus in activiteiten
Stijn de Jong, directeur van Em. de Jong: “De activiteiten van Spotta sluiten goed aan bij de visie en groeiambities van Arcis. Adverteerders ervaren nog steeds de kracht van folders in hun klantcommunicatie. Binnen Arcis kan Spotta zich verder ontwikkelen in de foldermarkt. Omgekeerd kan Arcis door de overname zijn aanbod voor klanten vernieuwen en de klantketen efficiënter inrichten. Deze stap volgt na een uitgebreide verkenning van alternatieven en gesprekken in de markt.”

Sterke combinatie
PostNL ziet in Arcis een financieel gezonde partij voor Spotta om gezamenlijk verder te werken aan een duurzame folderverspreiding. Resi Becker, directeur Mail NL van PostNL: “De verkoop stelt PostNL in staat focus aan te brengen in zijn activiteiten en zich verder te ontwikkelen tot dé logistieke dienstverlener voor post en e-commerce. Spotta op zijn beurt kan door de verkoop zijn strategie met de vereiste investeringen uitvoeren. Met de verkoop van Spotta aan Arcis ontstaat een sterke combinatie in de foldermarkt, die perspectief voor de toekomst kan bieden aan de medewerkers van Spotta.”

Zelfstandig bedrijfsonderdeel
De verkoop betreft een aandelentransactie. Dat betekent dat Arcis de aandelen van Spotta in zijn geheel overneemt. De relatie met medewerkers en de contracten en verplichtingen blijven dus gewoon in stand binnen Spotta. Deze week vond de ondertekening van de verkoopovereenkomst plaats. Op korte termijn vindt de daadwerkelijke overdracht van eigendom van aandelen plaats. Het streven is om de verkoop voor het einde van februari af te ronden. Spotta gaat als zelfstandig bedrijfsonderdeel over van PostNL naar Arcis. Het merk Spotta blijft dan ook bestaan.

Spotta: marktleider op het gebied van folderpakketten
Spotta groeide in de afgelopen 60 jaar uit van kleine verspreidorganisatie tot marktleider voor folderverspreiding in Nederland. Met 20.000 bezorgers is Spotta verantwoordelijk voor de bezorging van wekelijks 5,2 miljoen folderpakketten. Klanten waarderen Spotta om zijn fijnmazige bezorgnetwerk, landelijke dekking en hoge bezorgkwaliteit. Met een breed productaanbod van print en online oplossingen maakt Spotta ‘voordeel en inspiratie voor iedere consument bereikbaar’.

Arcis: consortium vormt sterkte combinatie in de foldermarkt
Arcis is een consortium van Beheermaatschappij Em. de Jong, Print Nerds (Print.com) en Shatho Beheer. Alle partijen hebben een sterk trackrecord in de printwereld en beschikken over veel expertise van de foldermarkt. Em. de Jong is een familiebedrijf uit Baarle-Nassau en een van de grootste spelers op de Europese markt voor retaildrukwerk. Vanuit vestigingen in Nederland, België en Duitsland verzorgen ruim 1.200 medewerkers al meer dan 100 jaar drukwerkoplossingen voor klanten. Zo drukt Em. de Jong al jarenlang folders voor de klanten van Spotta. Print Nerds is het bedrijf van Marco Aarnink, oprichter en eigenaar van Print.com. Het online printlabel is inmiddels actief in Nederland, België en Frankrijk. Shatho Beheer is een familiebedrijf dat investeert in innovatieve bedrijfsconcepten en in bedrijven die in de communicatie industrie actief zijn.