Van een flyer op de mat naar conversie online

  • 01-feb-2019

Plein.nl wil de grootste online speler worden op het gebied van verzorging van jezelf, je gezin, je huisdier en je huishouden. Een stevige ambitie die ze mede met de inzet van een huis-aan-huis verspreiding willen behalen.

Plein.nl is dé webwinkel waar je jouw favoriete verzorgingsproducten kunt bestellen voor jezelf, je gezin, je huisdier en het huishouden. Van shampoo en deodorant, tandpasta en luiers, tot schoonmaakmiddelen en hondenbrokken. Ook zijn er heel veel merken waar je uit kunt kiezen: van grote bekende merken tot niche merken. Plein is ooit begonnen als online kennisplatform voor mondhygiënisten en is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige webwinkel op het gebied van persoonlijke verzorging. 

In 2018 is huis-aan-huis onderdeel van de mediamix geworden, met ongeveer 20 verspreidmomenten van de Plein-aanbiedingenflyer. Daarnaast was Plein ook te horen op de radio, in de weken dat er geen flyer werd verspreid. 
Plein zet Spotta in om meer awareness voor en aankopen op Plein.nl te genereren. Met de inzet van een flyer in het Spotta-folderpakket wordt een groot gedeelte van de Plein-doelgroep bereikt. 

Data analyse om de juiste doelgroep te bereiken

Om de Plein-doelgroep te bereiken, heeft Spotta een analyse gedaan op de Plein-klantdata. Hieruit zijn consumentenprofielen gedefinieerd waarmee het verspreidgebied is opgebouwd.

Binnen het verspreidgebied zijn de één miljoen best scorende wijken op basis van die geselecteerde consumentenprofielen opgenomen. Minimaal 75% van de huishoudens in de opgenomen wijken voldoet aan het opgestelde profiel. De verspreidingen vinden afwisselend in de verschillende best scorende wijken plaats, om contactfrequentie bij de juiste doelgroep te optimaliseren ten gunste van maximale conversie.

“Spotta heeft goede kennis over de inwoners van Nederland en hoe we onze doelgroep het beste kunnen bereiken. Ze hebben ons waardevol advies gegeven voor verbetering van het flyer ontwerp” Zoë Kik – Brand Manager Plein

Meten is weten

Wat de impact van de flyer is, werd afgelopen jaar goed gemeten. Vanwege multimediale inzet, is het moeilijk te zeggen wat alleen de flyer voor invloed heeft op de resultaten. 

Uit het Spotta Foldereffectiviteitsonderzoek (FEO) blijkt dat de flyer van Plein een ruime voldoende krijgt (80%). We zien ook dat veel consumenten nog niet of weinig bekend zijn met Plein, wat je er kunt kopen en waar je de producten kunt bestellen. Aan naamsbekendheid valt nog veel te winnen. 

Toekomst

Ook dit jaar gaat Plein mee in het folderpakket, juist omdat hun doelgroep veel flyers leest en daardoor met dit medium goed te bereiken zijn. 

Voor 2019 vindt een optimalisatie plaats van het verspreidplan door opnieuw een klantdata-analyse uit te voeren. Door middel van data-analyse brengt Spotta het klantenprofiel in kaart en wordt in overleg vervolgens de doelgroep bepaald ten behoeve van een effectieve gesegmenteerde verspreiding. Zo ontvangen alleen de meest interessante consumenten de Plein-flyer.
 

Plein folder