Huis-aan-huis structureel onderdeel marketingmix Foodora

  • 03-okt-2018

Foodora – maaltijdbezorger die per fiets maaltijden van restaurants bij mensen thuis bezorgt – gelooft in de kracht van huis-aan-huis verspreiding. Danielle Bitter – Junior Marketeer Foodora: “Huis-aan-huis is voor Foodora een belangrijk onderdeel in de marketing mix. Binnen onze offline kanalen is Huis-aan-huis eigenlijk het enige onderdeel waarbij we echt goed kunnen targeten op een klantprofiel. Omdat wij op flyers unieke kortingscodes meesturen kunnen we precies de conversie van campagnes meten. Tot op zekere hoogte biedt onze Huis-aan-huis-strategie dan ook dezelfde voordelen als online kanalen’’.

De bereiksproposities van Spotta; folderpakket, los-op-de-mat verspreiding en direct mailing (DM) zijn de afgelopen twee jaar inzet om potentiële klanten van Foodora te bereiken.

Om optimaal resultaat te kunnen behalen, is verspreiding bij de juiste huishoudens essentieel. Hiervoor hebben we de klantdata van Foodora vakkundig geanalyseerd; Waar bevinden de klanten zich? Aan welke criteria voldoen ze? En welke huishoudens plaatsen de meeste bestellingen? Op basis van deze analyse en een koppeling met onze data is een doelgroep profiel opgesteld. Door in het marktgebied van Foodora op doelgroep profiel te verspreiden bereiken we gericht de potentiële klanten. Na iedere verspreiding is het gebied op basis van de nieuwste klantdata opnieuw geanalyseerd en ontdubbeld. Zodat we bij elke verspreiding nieuwe huishoudens konden benaderen met een passend profiel.

Op drie manieren is de doelgroep bereikt; of door een flyer in het Spotta folderpakket (bezorgdagen zondag, maandag, dinsdag) of door een flyer los-op-de-mat (bezorgdag zaterdag) of met een DM (geadresseerde) verspreiding. Hiermee bereiken we ook de adressen met een NEE|JA- of NEE|NEE-sticker.

Uit de resultaten blijkt dat alle huis-aan-huis proposities bijdragen aan het bereiken van potentiële klanten van Foodora. Er is een gemiddelde conversie bereikt van 0,9%, waarbij DM het hoogst scoorde met 1,4%. Danielle Bitter – Junior Marketeer Foodora: “Uiteindelijk hebben we een kosten-batenanalyse gemaakt tussen de verschillende proposities en hebben we gekozen voor het meest attractieve kanaal dat past bij de propositie van Foodora. Ook hebben we de meest attractieve Huis-aan-huis propositie continu gebenchmarkt tegenover andere offline en online kanalen die we gebruiken. Dit heeft ertoe geleid dat Huis-aan-huis een structureel onderdeel van onze marketingmix is geweest van de afgelopen 10 maanden”.