Effectief bereik doelgroep ANWB dankzij segmentatie

  • 29-nov-2016

Segmentatie: eerst samen de doelgroep definiëren

Bij segmentatie is data key: door uitgebreide analyses, is het mogelijk om doelgroepen vrij exact aan een gebied te koppelen. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien wie er wel of geen auto rijdt. Of wat de gemiddelde leeftijd en opleiding van de ontvanger is. Maar data heeft pas écht waarde wanneer je het ook op de juiste manier inzet. Daarom bekijken we samen met onze klanten waar de kansen liggen. Wie is de doelgroep? Waar bevindt deze zich? Door de kennis van onze opdrachtgevers aan de onze te koppelen, kunnen we veel doelgerichter verspreiden en optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die segmentatie biedt.

Om een betere voorstelling te maken, laten we Jan Ronald Waanders (Director Marketing & E-Commerce/Retail van de ANWB) aan het woord. Hij vertelt in het kort hoe hij gebruik heeft gemaakt van doelgroepsegmentatie en de multi-channel middelenmix van Spotta voor ANWB Rijopleidingen.

Jan Ronald Waanders:  “Als digitale en e-Commerce strateeg stuur ik voortdurend op het verhogen van de omzet en het verlagen van CPL’s (cost-per-lead). Dat folders omzet voor ons genereren hebben ze al ruimschoots bewezen, maar we willen binnen dit medium onzedoelgroep nóg kostenefficiënter bereiken. Segmentatie is dan gewenst. Daarom hebben we samen met Spotta voor ANWB Rijopleidingen het fysieke verspreidingsgebied tot in detail geanalyseerd en geoptimaliseerd. Dankzij deze data-analyse, hebben we uiteindelijk minder fysieke folders kunnen verspreiden, met als gevolg behoud van een maximaal bereik binnen onze doelgroep. Daarmee konden we aanzienlijk meer rendement behalen met nagenoeg hetzelfde budget.